Kulat di antara jari kaki, bagaimana ia berlaku dan mengapa?

kulat antara jari kaki

Orang sering mengadu ketidakselesaan di kaki, gatal dan terbakar. Ini menunjukkan bahawa mycosis atau jamur telah muncul di jari kaki. Penyakit ini biasa berlaku dan, rata-rata, kira-kira dua puluh peratus orang menderita kulat.

Mycosis muncul pada kulit kerana kebersihan dan penjagaan kaki yang tidak betul atau kerap memakai kasut yang tidak selesa. Sekiranya anda tidak menyedarinya tepat pada waktunya dan tidak segera mengubati kulat, maka anda boleh memperoleh penyakit kronik.

Penyebab kulat di antara jari kaki

Orang dengan imuniti yang lemah, kekurangan vitamin dan gangguan metabolik berisiko terkena penyakit serupa. Dan juga kulat di antara jari kaki berlaku kerana calar kecil dan keringat kaki yang aktif. Bagaimanapun, agen penyebab penyakit ini secara aktif membiak dalam keadaan hangat dengan kelembapan yang tinggi.

Kulat interdigital di kaki boleh dijemput di kolam renang, sauna, mandi atau mandi (contohnya, di gimnasium, di hotel atau di pesta). Memakai kasut yang ketat yang diperbuat daripada bahan yang buruk mempengaruhi perkembangan mycosis pada kaki. Kasut ketat terutama dikontraindikasikan dalam cuaca panas untuk orang yang mengalami masalah kaki.

Anda juga boleh dijangkiti hanya dari kasut orang yang sakit dengan mycosis interdigital. Setiap kulat menampakkan diri secara individu, bergantung pada ciri-ciri organisma. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda yang tidak begitu sukar untuk mengenal pasti kulat pada kaki di antara jari kaki.

Tanda-tanda kulat di kaki

  • Sensasi yang tidak menyenangkan dan menyakitkan, saya ingin terus menggaru kaki saya.
  • Bersisik kulit pada kaki atau di antara jari kaki, dengan warna kehijauan atau putih.
  • Gatal-gatal, pembakaran, kesemutan kaki yang teruk.
  • Peluh kaki yang melimpah, bau yang tidak menyenangkan.
  • Kehadiran calar kecil dan microtrauma pada kulit.
  • Kulit pada kaki menjadi lebih tebal, kasar, dan tidak terawat.
  • Kulit di antara jari kaki boleh mulai mengelupas dan mengelupas.
  • Kuku kehilangan strukturnya yang sekata, noda muncul di atasnya.

Proses kulat berkembang pada kaki dengan cepat dan mungkin tidak bertindak balas terhadap rawatan. Pada masa yang sama, tidak menampakkan dirinya dengan cara apa pun dan berada di tahap "tidur". Walaupun dengan rawatan kulat secara berterusan, pengampunan boleh bermula secara tiba-tiba dan oleh itu anda perlu memantau betapa selesa kaki anda di kasut dan sama ada kaus kaki menekan pada jari kaki anda. Lama kelamaan, gejala kulat boleh meningkat dan keadaan kulit mungkin bertambah buruk. Dia akan mula kasar, kering dan terangsang, penyakit ini akan cepat berkembang.

Kemudian, penampilan kulat kulit di antara jari kaki menjadi ketara pada kuku. Bagaimana ini berlaku? Kuku menebal, berubah warnanya, mengelupas dan hancur. Anda perlu berjumpa doktor tepat pada masanya. Rawatan kulat interdigital dimulakan selepas tempoh akut penyakit ini.

Terdapat pelbagai kaedah dan pilihan untuk merawat kulat di antara jari kaki. Selain ubat, gunakan salap, gunakan resipi ubat tradisional.

tanda-tanda kulat di antara jari kaki

Kami mengesyorkan agar anda berjumpa dengan pakar dermatologi. Doktor akan memberitahu anda bagaimana merawat kulat di antara jari kaki, mengikis jari kaki jika perlu, dan menggunakan mikroskop untuk menganalisisnya. Boleh memberi rawatan untuk kulat dengan ubat-ubatan.

Rawatan sedemikian boleh menjadi sistemik. Tetapi ini tidak berlaku untuk orang yang mempunyai hati yang lemah atau yang mempunyai masalah tertentu dengannya. Ia dikontraindikasikan pada anak-anak kecil, orang tua, ibu dengan bayi dan wanita hamil. Apa ubat yang digunakan dalam kes ini?

Doktor menetapkan ubat antimikotik. Manfaat rawatan adalah sekiranya cadangan doktor diikuti dengan betul dan arahannya dipatuhi.

Sekiranya terdapat kulat di antara jari-jari kaki, maka perawatan tidak dapat ditunda, kerana dapat menyebar ke seluruh tubuh.

Adalah mungkin untuk merawat kulat di antara jari kaki dengan kaedah alternatif, tetapi lakukan setelah temu janji dengan doktor. Kes alergi terhadap pelbagai bahan tidak dikecualikan, ini mesti diambil kira semasa merawat. Semasa melawan kulat interdigital di kaki, anda boleh menggunakan resipi rakyat dengan komponen yang berbeza.

Pilihan pertama adalah rawatan garam dan soda. Bahan-bahan ini ada di mana-mana rumah dan tidak sukar untuk mendapatkannya. Bagaimana cara menyediakan penyelesaiannya? Larutkan satu sudu garam dan soda dalam bekas air suam, letakkan kaki anda di sana selama 3 minit. Kemudian bilas kaki anda dengan air bersih, kemudian pakai kaus kaki yang dicelupkan dalam cuka wain, dan tidurlah sepanjang malam. Tidak lama lagi, akan ada peningkatan yang nyata dalam memerangi jamur.

Resipi dapat membantu menghilangkan kulat: tambahkan satu sudu besar ammonia ke segelas air. Buat kompres dari larutan yang dihasilkan sebelum tidur, balut di kaki, pasangkan beg plastik, dan kaus kaki di atas. Dalam penyelesaian ini, lembapkan sehelai kain lembut, bungkus kaki dengan jamur di dalamnya. Ulangi tidak lebih dari sepuluh kali.

Pemprosesan tar.Kukus kaki anda dengan air sabun, angkat kulit yang mengelupas dengan sekeping batu apung. Lap dengan tuala, usap dengan tar di kaki: kulit, kuku, kawasan interdigital, luka. Jangan mencuci tar selama satu setengah jam, dan jangan mencuci kaki selama beberapa hari. Ulangi lima kali.

Potong beberapa ulas bawang putih yang dikupas menjadi kepingan besar dan celupkan garam. Gosokkan tempat ini dengan kulat, tetapi dengan lembut, tidak bersemangat. Anda boleh mencincang bawang putih, campurkan dengan garam dan sapukan ke kawasan yang terkena.

Satu lagi resipi rawatan yang popular. Minyak celandine dari farmasi sesuai digunakan sebagai ubat untuk merawat kulat interdigital. Dua kali sehari, kukus kaki anda dengan air panas yang dicampurkan dengan soda, kemudian griskan jari anda dengan minyak, dan kuku anda. Ulangi selama sebulan.

Rawatan mycosis interdigital

rawatan kulat interdigital

Soda, chamomile, kompres campuran jelatang dan coltsfoot, mandi kaki di dalam air garam, serbuk talcum (mengurangkan peluh) adalah kaedah yang ideal dan boleh diterima untuk merawat mycosis pada kaki.

Ketika kemajuan dalam rawatan kulat, ketika gejala berhenti mengganggu, sudah waktunya untuk memulakan rawatan baru - untuk menyatukan hasilnya. Rawatan akan memberikan hasil yang positif jika anda sentiasa menghilangkan kulit yang basi di kaki.

Di sinilah spora kulat bersembunyi, menyebabkan jangkitan baru dan meningkatkan masa yang diperlukan untuk penyembuhan. Untuk melakukan ini dengan betul, anda perlu merendam kulit kaki, gosok lembut kawasan dengan kulit mati dengan sikat, yang akan membantunya mengelupas.

Basuh berus dengan baik selepas selesai. Sekiranya anda tidak melakukan apa-apa dengan jamur yang ada, maka kemungkinan besar ia akan merebak ke kuku. Ini penuh dengan pertumbuhan yang mengubah warna mereka dan penebalan muncul di kuku. Kulat di antara jari kaki mengelupas kulit, retakan muncul, menyebabkan rasa sakit.

Sekiranya anda mula merawat kulat dengan betul, hasilnya tidak akan lama lagi. Untuk kulit yang sihat pada kaki, jangan lupa tentang kesan pencegahan penyakit ini. Lebih baik memulai dengan langkah sederhana tetapi terbukti daripada belajar bagaimana menyembuhkan jamur.

Pencegahan kulat di antara jari

Pencegahan adalah dengan menjaga kesihatan yang berkualiti tinggi - mengamati diet yang sihat, merangsang sistem kekebalan tubuh, dan mengambil vitamin.

Perlu memeriksa saudara-mara untuk mengetahui adanya kulat. Jangkitan keluarga adalah perkara biasa di kalangan mereka yang dijangkiti. Perhatikan kasut - merawatnya dengan semburan anti-kulat.

Menggunakan kasut orang lain adalah berlebihan. Jangan sekali-kali menggunakan kasut dan tuala orang lain - ini adalah kebersihan asas yang dapat mengelakkan masalah dan akibatnya.

Selain melarang penggunaan barang kebersihan diri orang lain, anda juga tidak boleh memberikan tuala, fail kuku, gunting kuku, dan sikat kaki kepada sesiapa pun.

Semasa mengunjungi kolam renang atau sauna, bawa ganti kasut dengan anda atau beli kasut sekali pakai, kerana di tempat-tempat seperti itu anda dapat mengambil jamur. Dan selepas prosedur air, lap kaki, di antara jari kaki, dan jangan tergesa-gesa memakai kasut anda - tunggu sehingga ia kering sepenuhnya.

Tukar stoking anda (juga stoking, pakaian ketat, dan lain-lain) setiap hari sehingga terbuat dari bahan semula jadi.

Dalam cuaca panas, pakai kasut terbuka agar kulit di kaki anda dapat berventilasi. Anda boleh mencegah kulat di antara jari kaki anda dengan menggunakan salap antimikotik. Kaki mesti bersih dan kering semasa pemakaian.

Setiap dua bulan perlu melakukan pedikur, menghilangkan kulit mati sepenuhnya, yang mungkin mengandungi jamur. Ini paling baik dilakukan di salun dengan tahap pembasmian kuman peralatan yang baik. Ini akan membantu memperbaiki kulat yang disembuhkan.

Kulat tidak bertolak ansur dengan suhu tinggi yang berpanjangan, bahkan mendidih selama lima minit. Dia juga tidak bertolak ansur dengan bahan kimia dengan klorin - ia mesti diambil kira semasa memproses sprei dan produk kebersihan diri.